4.2.09

the parthenon (Vol. 1)

Σχετικά πρόσφατα πήγα να δω τα Ελγίνεια "όχι για μένα, για την φουκαριάρα την μάνα μου" που με έπρηξε. Δεν είχα καμιά πρεμούρα και από αντίδραση αλλά και γιατί μικρή με σέρνανε με την νονά μου αρκετές φορές στον βράχο και το παλιό μουσείο της Ακρόπολης το ήξερα από έξω και ανακατωτά μέχρι τα 12. Τα έχω δει αρκετές φορές, τα διάβασα, τα έκανα στο σχολείο, στο πανεπιστήμιο, τα περάσαμε τα μαθήματα Ιστορίας της Τέχνης, φτάνει.

Μπαίνοντας λοιπόν στο Βρετανικό Μουσείο κατευθύνθηκα πρώτα εκεί για το "τάμα". Η αίθουσα είναι από τις πιο μικρές του μουσείου και ήτανε κατάμεστη. Η περιέργεια μου ήταν να δω τι δουλειά έχουν κάνει σαν μουσειολογική μελέτη, οπότε διάβασα και το κόμμα.

Η μελέτη ήταν ρηχή, χωρίς κανένα περιεχόμενο. Ένιωσα ότι πήγα σε παρουσίαση μόδας. Το καημένο το αέτωμα. Ήθελε τόσα να πει. Κι αυτό που έγραφαν από κάτω ήταν:
"Ο δεξιός ιππέας φοράει έναν χιτώνα καθώς έχει σηκωμένο το δεξί του χέρι προς τον αριστερό ιππέα τον οποίο κοιτάζει."
Πάνω κάτω το ίδιο έγραφαν για όλη την πομπή των ιππέων, η οποία πηγαίνει στον πόλεμο. Αυτή η ωδή στην ελευθερία για την ελεύθ
ερη βούληση που κάθε ελεύθερος Αθηναίος ανεξαρτήτως της οικονομικής του επιφάνειας(είτε ιππέας, είτε πεζός) πηγαίνει στον πόλεμο για να προστατέψει τα ιδανικά του και την δημοκρατία στο Βρετανικό μουσείο μετατράπηκε σε μία παρωδία παρουσίασης styling, posing και να μην πω και τι άλλο.

Στα γλυπτά ήμουν τυχερή. Πέτυχα ξεναγό Βρετανίδα για την οποία είχε πληρώσει ένα group Αργεντινών. Κοντοστάθηκα δήθεν τυχαία δίπλα τους μπροστά στο άγαλμα της Αφροδίτης που γέρνει τρυφερά στην αγκαλιά της Δήμητρας (με όλη την σημειολογία που έχει αυτή η αποτύπωση της στάσης) για να ακούσω επιτέλους κάτι ενδιαφέρον. Να μάθω κάτι για αυτό που βλέπω, παραπάνω από αυτό που θωρεί το εφήμερο μάτι μου. Τάδε έφη η "ειδική":
"This is Aphrodite, a mighty goddess. A truly mighty goddess."
Τέλος. Αυτό ήταν λοιπόν το τρέιλερ της Ζήνα με επιρροές από Woody Allen. Τα μισά στριπτιτζάδικα του Λονδίνου και όλης της γης Aphrodite ονομάζονται, δεν τους λύνεις τουλάχιστον και την απορία, βρε καλή μου, ΓΙΑΤΙ; Την έχουν ξεσκίσει την ελληνική μυθολογία ΟΛΕΣ οι διαφημιστικές εταιρίες του κόσμου και μέσα στο ναό, τίποτα;

Αφού τα είδα όλα λοιπόν πήγα και στο οπτικοακουστικό υλικό με τις ιστορικές πληροφορίες για τον Παρθενώνα. Εκεί είδα ένα πανώ "Athens and London".
Έλεγε λοιπόν ότι "It is a matter of dispute...αν θα έπρεπε να είναι είναι τα μάρμαρα του Παρθενώνα στον Παρθενώνα ΑΛΛΑ (γιατί παντού υπάρχει ένα αλλά) ένα είναι σίγουρο.
Ότι ο Έλγιν τα έσωσε τα μάρμαρα από βέβαια καταστροφή και πως χάρη σε αυτον υπάρχουν"
Προτείνω στον Κακλαμάνη να αφήσει τα πουρνάρια να αφιερώσει μια πλατεία στην Αθήνα με το όνομα του μεγάλου αυτού ευεργέτη.
Και συνέχισε γιατί είχε και άλλα ΑΛΛΑ τελικά. "Εξάλλου εδώ μπορούν να τα δούνε όλοι στο ύψος του ματιού και όχι επάνω στο αέτωμα στον Παρθενώνα που δεν θα φαινόντουσαν"
Όποιος έχει την απειροελάχιστη ιδέα για τέχνη και ιστορία της τέχνης ξέρει πάρα πολύ καλά πως αν ο καλλιτέχνης ήθελε να είναι εκεί πάνω το έργο του, εκεί πάνω θα το βάλεις, πάει και τελείωσε. Ξέρουν οι Βρετανοί αν ο Φειδίας πριν από 2.500 χρόνια ήθελε να είναι στο ύψος του ματιού το αέτωμα του; Σεβόμαστε τα κονσερβοποιημένα σκατά του Duchamp γιατί είναι τέχνη, τις μύγες στην Tate, τα φυλλαράκια που είναι 4 και όχι 5 πάνω στο βοτσαλάκι στην land art το σεβόμαστε, αυτό γιατί όχι; Πλέον οι καλλιτέχνες φτάνουν σε ακραία σημεία να βασανίζουν σκυλιά και νομίζουν πως κάνουν τέχνη και ο ναός αφιερωμένος στην θεά, στην θρησκεία ενός λαού πρέπει να είναι τεμαχισμένος για να μην ζοριστείς να τον δεις;
Και υπήρχε και καλύτερο: "Μπορεί το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης να δύναται να φιλοξενήσει τα εκθέματα ΑΛΛΑ (αυτό το &*^&μένο αλλά) κάνει πάρα πολύ focus στην Αρχαία Ιστορία..". Και ρωτάω εγώ με το μικρό μου μυαλό, και ΠΟΥ θα έπρεπε να κάνει; Δεδομένου ότι είναι μουσείο; Και από πότε είναι μειονέκτημα ένα μουσείο να εντρυφεί στην ιστορία των εκθεμάτων του; . "... ενώ εδώ, (στο Βρετανικό μουσείο δηλαδή) αποτελούν μέρος ενός παγκόσμιου μουσείου."
Πόσο συγκινήθηκα με αυτήν την αδελφοποίηση αρχαίων Αθηναίων, Αζτέκων, Βαβυλωνιών και Κινέζων να ξέρατε μόνο...




5 σχόλια:

Stratos Bacalis είπε...

Γράφουν τέτοιες απίστευτες μλκς και δεν φωτογράφησες τα κείμενα να τα ποστάρεις????? Και λένε ότι έχουν και μουσείο?

ZwZw είπε...

Εχω εγώ το κείμενο και την προπαγάνδα. Μπορώ με κάποιο τρόπο να τα δημοσιευσω εδώ; η μόνο στο δικό μου blog; Και έτσι για να χαρείτε κιολας οταν πήγα στο Βρετανικό και είδα τα μάρμαρα και όλα τα άλλα με έπιασε κόψιμο από την υγρασία και πηγα στις τουαλέτες τουσ και τους "έχεσα". χεσμενους λέω σας έχω και μάλιστα έγραψα και με μάσκαρα στον τοίχο της τουαλέτας (βλέπε τουαλέτες ΟΣΕ) "give us back the marbles of Parthenon..".

TeddyBoy είπε...

Για τη φουκαριάρα τη μάνα σου που σε έπρηξε..
Πολύ την πάω!

Για τον δεξιό ιππέα που φοράει έναν χιτώνα καθώς έχει σηκωμένο το δεξί του χέρι προς τον αριστερό ιππέα..
Ε, οι άνθρωποι εστίασαν στο διαχρονικό νόημα του έργου που δεν είναι άλλο απ' το ότι οι δεξιοί έχουν πάντα σηκωμένο το χέρι προς τους αριστερούς!
(πάλι καλά που δεν μας είπαν ότι ο χιτώνας είναι σαφώς επηρεασμένος από τις πρώιμες δημιουργίες της Vivienne Westwood, που είναι και Βρετανίδα, βεβαίως βεβαίως!)

Για την Βρετανίδα ξεναγό..
Αν δεν είχε δει την ταινιάρα του Γούντι, δεν υπήρχε ούτε μία στο εκατομμύριο να χρησιμοποιήσει τον συγκεκριμένο χαρακτηρισμό!

Για τον Φειδία..
Ήταν ένα απλό παιδί. Δεν θα τον πείραζε να δούμε το έργο του, από πάνω, από κάτω, από μέσα και πλαγιομετωπικά!

Για την Tate (1)
Αν ήταν εκεί τα μάρμαρα, οι Άγγλοι θα απαιτούσαν να μεταφέρουμε εκεί τον ολάκερο τον Παρθενώνα, έτσι ώστε να μπορεί ο επισκέπτης να θαυμάσει το έργο όπως πραγματικά του αρμόζει!

Για την Tate (2)
Πιο πολύ αξίζει το setting-κτίριο, παρά τα εκθέματα του. Αν και εδώ που τα λέμε αυτές οι ακρότητες είναι που βοηθούν ώρες-ώρες την τέχνη να πάει μπροστά.
Όχι με την έννοια ότι το εκάστοτε έργο έχει καμιά σπουδαία καλλιτεχνική αξία, αλλά με την έννοια ότι ένας άλλος καλλιτέχνης τσιμπάει μια ιδέα από 'κει, την ενσωματώνει στο έργο του, το οποίο θα επηρεάσει τον επόμενο, κοκ.

Ουφ! (γλιστρίδα πρωί-πρωί)

DRAMA QUEEN είπε...

@Stratos
Έχω άλλα δύο post που θέλω να κάνω γιατί είναι κι άλλα!!!
O Murphy επιβεβαιώθηκε εκείνη την μέρα, μου τελείωσε η μπαταρία έξω από το μουσείο!

@Zwzw
Αν θέλεις μπορείς να το ανεβάσεις και να το επαναδημοσιεύσω εδώ. Ή αν θέλεις στείλτο μου και φυσικά θα αναφέρω την "πηγή" (αυτή είσαι εσύ)
Στο 3ο post θα σου πω και εγώ την φαεινή ιδέα που είχα! ;)
Πρέπει να βγήκε και πολύ spooky η γραμματοσειρά με την μάσκαρα! Χαχαχα! BEWARE OF MIGHTY GODDESS ZWZW!

@TeddyBoy

Είναι τρομακτικό σχεδόν πως όλοι οι άντρες την πάνε την μάνα μου, αλλά και από το blog μου ΔΕΝ το περίμενα! Χαχαχα!

Οι ιππείς ήταν trendy, ο Φειδίας cool, και η Αφροδίτη call-girl.
Όλοι μαζί τα σπάγαν στον Παρθενώνα, που "μιλάμε, it rocks!!! yeah!!!"

Συμφωνώ για τo 1 της Tate, αλλά εντάξει μια χαρά είναι και η συλλογή και οι εκθέσεις της Tate, παρθενογέννεση δεν υπάρχει στην τέχνη, πόσο μάλλον σε τόσο εμπορευματοποιημένη.

Και εγώ δεν μπορούσα να περιοριστώ σε αυτό το post!

Σοφία είπε...

Κάρτες με τη Βουλή πουλούσαν στο shop? Δες εδώ για να καταλάβεις τι εννοώ...